De opiniepeiling heeft wél waarde, alleen niet voor jou en mij

Sommige blogposts kan ik eindeloos recycleren. Zo kan ik elk jaar weer talloze keren vertellen waarom ook een correcte opiniepeiling waardeloos is. Kortweg vertel ik in die blog dat zelfs een correct uitgevoerde en juist geïnterpreteerde opiniepeiling geen nuttige informatie oplevert voor de kiezende burger. Tenzij je het kiesgedrag van je medeburgers belangrijk vindt in het stemhokje, ben je na een peiling absoluut niets wijzer over inhoudelijke thema’s, politieke stellingnames of zelfs persoonsgebonden partijstrategie. Van alle soorten politieke horse-race berichtgeving is de opiniepeiling de meest zinledige.

Althans, dat dacht ik tot voor kort. Dankzij Het Laatste Nieuws ben ik mij nu bewust van de waarde van een opiniepeiling. Of toch de doelgroep voor wie het een waarde kan hebben:

HLN

Gratis

Natuurlijk vertel je jouw lectoraat graag dat dé peiling van déze krant een réchtstreeks effect heeft op het politieke stratego in dit land. En natuurlijk ben je als partijstrateeg ziende blind, als je niet al een hele tijd een imagoprobleem vaststelt bij deze regering. Toch zet een opiniepeiling als deze – al dan niet terecht – die vaststelling kracht bij. De partijen zijn gewaarschuwd en wel door de grootste krant van Vlaanderen. Het Laatste Nieuws heeft een gratis marketingonderzoek gevoerd voor de politieke partijen.

Nu ja, ‘gratis’… Vier jaar geleden vroeg Apache aan Ipsos hoeveel zo’n opiniepeiling ongeveer kost (Apache.be, 27.11.2012): zij kwamen uit bij een getal rond de 20.000 euro. Voor één nieuwsverhaal. Een nieuwsverhaal dat geen gram democratische waarde bevat voor de burger, maar wel bijzonder interessant kan zijn voor partijstrategen. Kunnen daarom de partijen misschien zelf niet die onvolkomen marktonderzoekjes bekostigen met hun eigen partijfinanciering? Nu de regering meer financiële ademruimte voorziet voor verkiezingsuitgaven (hoezo, crisis?), kan dit toch geen probleem zijn?

Kwaliteitslabel

Natuurlijk doet Het Laatste Nieuws niet aan politiek altruïsme. Ook het nieuwsmedium wint bij de peiling; anders zou ze niet elke keer weer die investering maken. Een opiniepeiling vormt nu eenmaal een sappig, klikbaar, visueel aantrekkelijk bericht met een gegarandeerde vloed aan politieke reacties. Naast de politieke partijen winnen dus ook de nieuwsmedia en het ingeschakelde consultancybureau, dat haar naamsbekendheid kan vergroten.

Daarbij versterkt de vergrote aandacht voor methodologische correctheid de aantrekkingskracht van dit journalistiek ritueel. Dankzij het wetenschappelijke aura rond de peiling denkt de lezer een relevant én evidence-based nieuwsfeit te verorberen. Zijn honger naar sensatie wordt op hapklare wijze gestild met een vette, gesuikerde maaltijd, voorzien van een methodologisch kwaliteitslabel.

Ongeacht het totale gebrek aan voedingswaarde denkt de nieuwsconsument een gezonde nieuwssnack te verorberen. En de obers van de opiniepeiling? Die lijken oprecht te geloven in de voedingswaarde van dit zoethoudertje…

2 thoughts on “De opiniepeiling heeft wél waarde, alleen niet voor jou en mij

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s