Heeft het kibbelkabinet een Coca-Cola-effect?

Ben jij voor Light, Zero, Life of ‘den echte’?

Choose happiness

Als ik deze vraag stel aan mijn vrienden, zullen de meesten zich positioneren als Zeronauten of originals. Slechts enkelen leven light en tot nu toe ken ik slechts één iemand die pro-life is. Alleszins heeft iedereen een duidelijke voorkeur, althans, binnen het palet dat Coca Cola definieert. Je denkt niet na over andere opties zoals pakweg Ice Tea, Canada Dry of Almdudler. Coca Cola stelt de vraag en beantwoordt ze dus ook. Iedereen heeft het gevoel een keuze gemaakt te hebben, maar wat je ook kiest: je kiest Coca Cola.

Ondertussen in de Wetstraat

Het is weer boel binnen de meerderheid. Open VLD wil, in tegenstelling tot de N-VA, niet weten van een algemene database met vingerafdrukken (De Standaard, 01.03.2016). En zo is het zoveelste relletje in de coalitie weer op gang getrokken. Het concept ‘kibbelkabinet’ lijkt vele malen beter ingeburgerd te zijn dan ‘centrumrechts’ of godbetert ‘de Zweedse coalitie’. Goed, de nieuwsmedia kaderen misschien net iets te graag elk meningsverschil in kibbeltermen; toch laten onze leiders werkelijk geen kans onbenut om zichzelf te profileren ten koste van de regeringspartners. Dat moet dan een verstandshuwelijk heten.

Ten tijde van Paars waren er evengoed verschillende stemmen te horen binnen de meerderheid, maar dat werd gekaderd vanuit een gemeenschappelijk streven: de opendebatcultuur. Openlijk discussiëren was een bewuste en te loven aanpak. Kibbelen is dat nu allerminst. Telkens wanneer twee ministers vechtend over de kasseien van de wetstraat rollen, gaan ook de ogen van Vlaanderens meest succesvolle politicus aan het rollen. De meest zichtbare oppositie komt telkens weer van binnenuit.

Precies dat moet de (echte) oppositie zorgen baren.

Ondertussen bij de oppositie

Bij elke rel kan iedere regeringspartij zich weer optimaal profileren. Wat de oppositie van dat alles vindt, is vaak niet meer dan een kleine afsluitende alinea. Het doet er simpelweg niet toe. De media hebben de oppositie simpelweg niet nodig om een conflictframe te stofferen. Zelfs nu SP.A na de exit van Tobback de rangen kan sluiten, kan ze haar rol als belangrijkste oppositiepartij nauwelijks zichtbaar maken. De partij kreeg veel meer aandacht, toen de interne koningskwestie tussen Tobback en Crombez volop woedde.

Ook Groen, dat nochtans zeer consequent communiceert vanuit de hashtag #hetkananders, komt naar mijn aanvoelen weinig toe aan zichtbaar oppositiewerk. Ook al heeft de partij met Meyrem Almaci een stormram aan het roer en is Kristof Calvo een enkelbijter pur sang, zij maken zelden het nieuws. Het is altijd Peeters versus Van Overtveldt, Crevits versus Rutten, De Croo versus Jambon, zelden is het Sanctorum versus Turtelboom of Calvo versus Marghem. Misschien wordt het conflict tussen meerderheid en oppositie simpelweg niet meer voldoende nieuwswaardig bevonden. Misschien zou het dat wel zijn, als het conflict meer gezocht zou worden in beleidsdaden en minder in beleidsintenties…

Choose Michel

Het is empirisch vastgesteld dat de meerderheid meer media-aandacht trekt dan de oppositie. De grotere aandacht voor de uitvoerende macht in vergelijking met de wetgevende macht versterkt die trend. Toch lijkt er deze regeerperiode meer aan de hand te zijn. Bewust of niet, Michel 1 trekt al ruziënd alle aandacht naar zich toe en elke partij krijgt daarbij kansen te over om zich telkens weer te profileren ten koste van de ander. Het politieke debat situeert zich haast uitsluitend binnen de rangen van de meerderheid. Het keuzepalet wordt verengd tot vier partijen, drie als je enkel de Vlaamse coalitiepartners in rekening neemt. Het politieke debat wordt beheerst door één, enkele vraag: bent u voor Michel Light, Zero, Life of ‘den echte’?

Terwijl er ook nog Almdudler is.

choosemichel.png

One thought on “Heeft het kibbelkabinet een Coca-Cola-effect?

  1. Hey Maarten, Mooi geschreven en zo zijn we gelijk weer een beetje mee. Laat maar weten wanneer je het vochtprobleem wilt aanpakken hé, en de dakpan gaat terugleggen. Tot binnenkort. Grtjs, Voke.

    Date: Tue, 1 Mar 2016 19:46:49 +0000 To: jancorten@hotmail.com

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s