De zalm ligt te rotten achter de betaalmuur

 

Hieronder zie je een screenshot van de homepage van http://www.demorgen.be op zaterdag 6 februari.

DM.png

En dit is diezelfde screenshot, die aangeeft welke berichten door een journalist van De Morgen zijn geschreven en welke niet.

DMb

Dit is geen journalistieke kritiek. Met Lisbeth Imbo aan het roer en Joël De Ceulaer als recente toptransfer is De Morgen naar mijn mening al een tijd bezig aan een stevige remonte. Jammer dus dat van de achttien bovenstaande berichten er slechts acht uit eigen huis komen.

Nu ja, eigenlijk is alle inhoud op één of andere manier wel van eigen makelij. Voor de niet-ingewijden: De Morgen en Het Laatste Nieuws vallen onder dezelfde persgroep, inspirerend genaamd ‘De Persgroep’. Ook de Volkskrant, zeg maar de Nederlandse (en iets succesvollere) De Morgen, valt onder hetzelfde moederbedrijf. Belga is een verhaal apart. Dit persagentschap wordt gefinancierd door alle grote Belgische persgroepen en dus ook door de Persgroep. Belga is zo een beetje van iedereen en zie je dus ook een beetje overal.

Gezicht van een zalm

Schaalvoordelen kunnen wel degelijk voordelig zijn. Via een verdeel-en-heers-strategie kan een persgroep gebruik maken van domeinexperten binnen de verschillende redacties. Ook bij de buitenlandse en regionale verslaggeving kan efficiëntie geboekt worden.

Nieuwsberichten delen houdt ook enkele journalistieke risico’s in. Hanteren HLN-redacteurs wel dezelfde kwaliteitsvereisten als hun collega’s bij De Morgen, wanneer ze een artikel van Buzzfeed overnemen? Is een Nederlands artikel over vreemdelingenhaat zomaar in te passen in de Belgische context? En welke journalistieke normen worden gehanteerd op die grote, onbekende Belga-redactie? Dat De Morgen deze artikels niet zelf heeft geschreven, maakt hen niet minder aansprakelijk voor de kwaliteit ervan. Deze berichten staan op de homepage en dus bepalen die berichten het online gezicht van De Morgen.

Worst

Daarom is deze keuze ook economisch riskant. Niet alleen zien we veel uitgeleende berichten; vier van de acht echte DM-artikels staan achter een betaalmuur (rode markering) en twee DM-artikels omvatten vooral een korte teaser naar een uitgebreide reportage (oranje markering) die op hun beurt wel achter de betaalmuur staan. De twee volledig toegankelijke berichten zijn een opiniestuk en een verslag over een muziekgroep, geschreven door één van de leden van de muziekgroep. Tja…

Enerzijds lijkt het niet meer dan logisch dat een nieuwsmerk vooral de eigen berichten achter een abonnementsformule steekt en andermans werk gratis online smijt. Anderzijds betekent dit wel dat de meest toegankelijke content het minst correcte en zelfs het slechtst mogelijke beeld van het nieuwsmerk vormt, namelijk dat van een website dat vooral magere eenheidsworst serveert, gevuld met snelle Belga-berichtgeving.

Als een krant wilt overleven, dient ze haar vergrijzend lezersbestand te vergroenen. Naar ’t schijnt lezen die groentjes evenwel steeds minder papier, dus kennen zij de krant vooral van de website. Is het dan wel verstandig om daar enkel generische berichtgeving in de etalage te zetten? En hoewel te verwachten valt dat onze Belgische schroom bij online betalingen stilaan zal verkleinen, moet je die groentjes nog wel een goeie reden geven om hun portemonnee (of hun banking app, zo u wil) boven te halen.

Die reden zie ik nu niet op de homepage. De homepage doet haar opperste best om het cliché van magere eenheidsworst te versterken. En dat terwijl ons meer zalm wordt beloofd. Die zalm is er wel degelijk; alleen ligt ze te rotten achter een hoge betaalmuur.

Of ik de zalm dan maar gratis zou uitdelen, verpakt in lelijke banners? Waarschijnlijk niet. Evenmin pretendeer ik de Gordiaanse knoop rond businessmodellering te ontwarren met een hippere homepage. Wel denk ik dat de mismatch tussen de etalage en de winkelrekken nu toch iets te groot is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s