Het voornemen van een verzuurde blogger: de balans

Een jaar geleden legde ik mezelf een voornemen op: iets minder zurig bloggen. Vandaag maak ik de balans op.

De werkwijze is nog steeds dezelfde: ik categoriseer al mijn blogposts als neutraal (beschrijvend), positief (lovend of oplossingsgericht), negatief (bekritiserend of problematiserend), bitsig (bijzonder scherp of cynisch) of belachelijk. Deze huis-tuin-en-keuken-inhoudsanalyse werd onderworpen aan een strenge peer review. De reviewer zag echter geen graten in de gevoerde kategorisering.

peerreview

De balans

Eerst en vooral: ik heb meer geschreven dan vorig jaar. Veel meer. In 2015 publiceerde ik meer blogposts (27) dan de twee voorgaande jaren samen (17+8). Dat vind ik leuk.

grafiek0

Nu ben ik ook een blogger die graag gehoord wordt. Het bereik zat naar mijn normen dik oké. ‘KU Leuven Blogt’ pikte mijn schrijfsels drie keer op (1, 2, 3) en ook deredactie.be liet mij één keer aan het woord (inclusief puistfoto). Mijn blogpost over de ongelukkige Koppenreportage ‘De Verdeelde klas’ werd (opnieuw, naar mijn normen) massaal gedeeld en de figuur over 25 jaar Vlaamse mediaconvergentie zorgde voor een all-time dagrecord in aantal views. Ook dat vind ik leuk.

Het was mij evenwel niet te doen om kwantiteit, wel om toon. En die zat in 2014 niet goed. Een jaar geleden klonk het nog zo:

Mediablogs zijn van nature wat scherper dan een doorsnee reisdagboek. Maar het wordt nog erger, wanneer ik het eerder problematiserende rood en het ronduit giftige donkerrood uit elkaar trek. Hoog tijd voor een zesde balkje met wat minder rood en wat meer groen.

Nu we de figuurtjes kunnen aanvullen met een extra balkje en lijntje voor 2015, ziet het plaatje er al wat rooskleuriger uit. Of liever: groenkleurig:

Grafiek 2Grafiek1

Zowel in absolute als relatieve termen is de toonzetting in positieve zin geëvolueerd. Nog nooit was het aandeel positieve blogposts zo groot als in 2015 en ook het aandeel negatieve en bitsige blogposts is sterk verlaagd.

Goed, de helft van de blogposts kleuren nog steeds rood en ik heb ook dit jaar vijf viezige stukjes geschreven. Dat zal ik ook in 2016 blijven doen. Het evenwicht, dat in 2014 zoek was, is er terug en dat vind ik – u raadt het – leuk.

Ook heb ik in 2015 gepoogd om nooit op de man te spelen, iets wat ik voorheen wel eens durfde te doen. Als bijvoorbeeld de ombuds van De Standaard een bijdrage schrijft waarmee ik het grondig oneens ben, zal ik de scherpe pennensteken niet schuwen. Maar als u mij daarbij betrapt op een steek aan het adres van Tom Naegels als persoon in plaats van zijn boodschap, mag u mij daarop wijzen. Ik vind dat (weliswaar soms met enige vertraging) leuk. Persoonlijke aanvallen zijn namelijk een zwaktebod en horen wat mij betreft niet thuis in een meningsverschil, hoe scherp dat verschil ook is.

Recht van spreken

Want meer dan dat is deze blog niet: een documentatie van meningen en meningsverschillen.

In mijn bio schets ik kort mijn professionele interesses en verwezenlijkingen en laat ik de merknaam ‘KU Leuven’ terloops vallen. Toegegeven: ik doe dat om mijn geloofwaardigheid op te krikken. Heb ik daardoor recht van spreken? Ik heb het recht om te spreken, net zoals iedereen dat recht heeft. Maar ik ben geen autoriteit in de zaken waarover ik schrijf, laat staan een academische.

Soms doet mijn schrijfstijl nochtans het tegenovergestelde vermoeden. Vooral rond 2011 en 2012 zat ik heel duidelijk in de ‘hazard-fase’.

expert

 

Als jonge onderzoeker vermeldde ik in blogposts vaak en stellig (vooral basale) theorieën uit de communicatiewetenschap, als zou mijn analyse op onwrikbare wijze steunen op gedegen wetenschappelijke empirie. Maar dat is niet zo. Het onderwijs dat ik genoten heb, het onderzoek waarmee ik in contact kwam en de academische onderzoekers waarmee ik nog steeds een werkvloer deel, kleuren de bril waardoor ik naar de wereld kijk. Maar meer dan een bril is het niet.

Het zijn trouwens die collega’s, die ik het meeste vrees. Steeds vaker slaat de twijfel toe, vlak voordat ik op die grote, blauwe publiceerknop druk. Wat als ik iets schrijf dat zij wél met actuele, wetenschappelijke inzichten kunnen aanvechten? Zullen ze niet zuchten, wanneer ik voor de zoveelste keer de nieuwswaardentheorie van Galtung en Ruge vanonder het stof haal? Zullen ze mij geen aandachtstrekker vinden die zich niet laat storen door een gebrekkige kennis van zaken?

Helaas ken ik mezelf en weet ik dat ik het niet zal kunnen laten om te blijven schrijven. Daarom is het wellicht tijd voor een nieuw voornemen. In 2016 wil ik, nog meer dan voorheen, duidelijk maken dat ik meningen heb en niets meer. Ik zal die meningen zoals altijd onderbouwen met wat ik weet en wat ik denk te weten, maar ik zal proberen te duiden dat het niet meer is dan dat. Ik zal proberen aan te tonen wat ik al heb gedaan in mijn professionele loopbaan en binnen welke (academische) vakgebieden ik actief was en ben, maar ik zal proberen om die professionele context niet te kapen als versterking van mijn geloofwaardigheid.

Hoe ik dat precies ga doen, weet ik nog niet. Ik ga alleszins niet vanaf nu alles in voorwaardelijke wijze schrijven. Evenmin zal ik minder temperament toelaten in mijn digitale inkt. Een Corten moet af en toe met zijn vuisten kunnen zwaaien, zij het vooral in de lucht.

Hoe dan wel? Ik weet het niet, maar ik ben wel benieuwd.

Dat is de essentie.

2 thoughts on “Het voornemen van een verzuurde blogger: de balans

  1. Mooi voornemen vorig jaar. Mijn blog publiceert niets dan positiefs, leuk, vrolijk of luchtig zonder daarbij iemand persoonlijk te kwetsen. Toch in theorie. ’t Is moeilijker dan het lijkt, dus knap dat je toch verbetering hebt. En ook 27 posts. Ik vrees dat ik daar vorig jaar niet meer geraakt ben. Zelfs niet bijna.

    Blijf vooral schrijven waar je jezelf goed bij voelt, als je je eigen stijl trouw blijft, krijg je vanzelf een enthousiast lezerspubliek. En euh.. bij blogs denk ik altijd al dat het meningen zijn. De ene gewoon al wat interessanter dan de andere.😉

Geef een reactie

