EU-nieuws in functie van BE-nieuws en niet anders

eu

Politico.eu is er en de lat ligt hoog. ‘Een clubje Amerikanen dat ons even komt uitleggen hoe we de Europese Unie in beeld moeten brengen’, wordt wel eens lacherig gesteld. Nieuws over de Europese Unie op de agenda zetten, het is een opdracht waar menig binnenlands medium al over struikelde. Onterecht, vindt Europajournalist Rob Heirbaut (De Redactie, 21.04.2015). In zijn opiniestuk verwondert hij zich erover dat EU-nieuws nog zo vaak in de buitenlandkatern wordt gedropt, terwijl “de EU de krijtlijnen van de binnenlandse politiek bepaalt”. Maar is dat wel een correct argument?

Waar stopt de achtertuin?

De impact van het supranationale niveau op ons kleine landje staat buiten kijf. Dat die impact op ons eigen landje als (enige) hoofdargument naar voren wordt geschoven pro Europees nieuws, wijst evenwel op een dieper liggend probleem. Het lijkt erop dat nieuwsorganisaties hun publiek niet durven aan te spreken op de Europese identiteit. Bestaat die trouwens wel? Als Europese besluitvorming ons enkel kan boeien wanneer het gevolgen heeft in ons eigen Belgenlandje, dan is het Europese project er tot nog toe niet in geslaagd om een gedeelde pan-Europese identiteit te ontwikkelen.

De migratiestromen via de Middellandse Zee halen het nieuws en worden zelfs uitdrukkelijk geframed vanuit het (mank lopende) Europese beleidsniveau. Maar of die Europese insteek voldoende aanleiding zou zijn tot berichtgeving zonder de schrijnende, mensonterende toestanden die vandaag plaatsvinden, is nog maar de vraag. Worden we hier als nieuwsconsument niet vooral aangesproken op ons mens-zijn met alle rechten die daarbij horen, in plaats van onze Europese identiteit? Haalt de migratieproblematiek werkelijk de voorpagina, omdat het drama zich in ‘onze’ achtertuin voltrekt?

Kip en ei

Wat maakt een Europeaan? Wat verbindt ons? Wat onderscheidt ons? Welke thema’s horen we te koppelen aan die supranationale identiteit? Welke thema’s zouden de nieuwsmedia consequenter moeten voorstellen als Europese materie? Hoe kan nieuws een verzameling van naties aanspreken op een gezamenlijke identiteit? Welke rol kan een nieuwsmedium daarin überhaupt vertolken? Is het een kwestie van de kip of het ei? Geen supranationale identiteit zonder supranationale berichtgeving? Is de manier waarop de Europese Unie zelf is vormgegeven eigenlijk wel afgestemd op identiteitsontwikkeling? Hoe moet de kleine burger zich verbonden voelen met een Europees beleidsniveau waarvan zelfs ervaren Europese parlementsleden uit de grootste politieke fractie zich wensen te distantiëren (De Redactie, 19.04.2015)?

Sterrretjes

Volgens Rob Heirbaut zijn ‘onze’ nieuwsmedia er alvast nog niet helemaal uit. Misschien moeten we dat clubje Amerikanen dan toch maar een kans geven. Misschien leren we er wel iets uit. Misschien leren we zelfs wat bij over onszelf. Momenteel weet ik het zelf ook niet. Als ik even de tijd neem om na te denken over mijn Europese identiteit, zie ik sterretjes. Maar dan wel zonder vlag.

sterretjes

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s