’t Stad heeft haar slogan gedepolitiseerd

10bdw‘Atypisch Antwerpen’ is een bijzonder typische stadsslogan. Dat is geen belediging aan het adres van Duval Guillaume. Het communicatiebureau heeft het uithangbord van ’t Stad met succes gedepolitiseerd.

Charmant boerengat

Mijn bakermat is ‘pittig en attractief’, mijn thuisstad is ‘eeuwenoud en springlevend’ en Westerlo ziet zichzelf als de ‘parel van de Kempen’. Zelfs het kleinste boerengat heeft in de 21e eeuw een gemeenteslogan. Waarheidsgetrouw of niet, gemeenteslogans zetten doorgaans natuurlijke, historische, culturele of economische elementen in de verf.

Politiek statement

Dat was niet het geval in Antwerpen. ’t Stad was van iedereen en dat was niet zonder reden. Toenmalig burgemeester Patrick Janssens entte Vlaanderens bekendste city marketing op zijn stadsbeleid. Het was een verbindende boodschap tegen de verzuring die destijds in Antwerpen gestalte kreeg in een zeer aanwezig Vlaams Blok / Belang.

Net daarom verenigde de stadsslogan niet. Het was een statement waarmee de meerderheid zich afzette tegen een minderheid die minder kaas had gegeten van een optimistisch multicultureel discours. De stadsslogan droeg een duidelijke politieke boodschap naar buiten en in een democratie is doorgaans niet iedereen hetzelfde samenlevingsmodel genegen. “’t Stad is van iedereen” was dan ook meer een campagneslogan dan een stadsslogan.

Het mocht dan ook niet verrassen dat de nieuwe burgemeester begin 2013 de stadsslogan afvoerde. De slogan was doordrongen van Patrick Janssens en dus lag het voor de hand dat ook de tag line van de uittredende burgemeester snel uit het Schoon Verdiep verdween.

Arrogantwerpen

Antwerpen heeft twee jaar bang moeten wachten op een nieuwe slogan. Het is ‘Atypisch Antwerpen’ geworden. De slogan is een duidelijke vertaling van het… nou ja, eigenzinnige karakter van de trotse Antwerpenaar. De totale city marketing getuigt eveneens van weinig schroom en is geënt op maar liefst vier speerpunten: creatieve stad, innovatieve stad, metropool op mensenmaat en stad aan de stroom, oftewel: natuurlijke, historische, culturele en economische elementen.

Dat maakt van ‘Atypisch Antwerpen’ een bijzonder typische, maar vooral ook duurzame stadsslogan. Ze is apolitiek, breed interpretabel en steunt op relatief vanzelfsprekende kenmerken van de koekenstad. Dat maakt de slogan heel wat immuner tegen toekomstige bestuurwissels dan de vorige stadsslogan. Eigenlijk was het behoorlijk arrogant van de vorige bestuursploeg om het eigen politieke project te verankeren in de stadsslogan.

Al paste ook die arrogantie wonderwel bij de Antwerpse identiteit.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s