Verkeersborden zijn steeds vaker een marketingtool

250 verschillende soorten in België en minstens 1,6 miljoen exemplaren langs de Vlaamse wegen. Waarom die ‘information overload’ aan verkeerssignalisatie nefast is, lijstte Tommy Thijs onlangs netjes op (De Morgen, 26.12.2014). Verkeer evolueert nu eenmaal jaar na jaar en dus groeit ook de wegcode organisch, met enkele ‘inefficiënties’ tot gevolg. Kende u trouwens deze nieuwkomers al?

verkeersbord3

Vergis u niet: deze kleurrijke plaatjes (oh hemel, dat geel) maken officieel deel uit van de wegcode. Vergis u echter geen tweede maal, want niet elk nieuw verkeersbord is wettelijk dwingend.

Daar komen de gemeentebesturen

verkeersbord4 Gemeentebesturen verzinnen steeds vaker zelf verkeersborden om de verkeersinrichting onder de eigen kerkentoren te organiseren. Denk daarbij aan het Leuvense fietsparkeerverbod (HLN.be, 15.05.2014) of de waarschuwing voor overstekend ‘oud’ in Alsemberg (Nieuwsblad.be, 12.12.2014). Steeds vaker heeft een nieuw verkeersbord zelfs nog maar weinig van doen met verkeersveiligheid.

driekoningenNeem nu het ‘driekoningenbord’ dat bestuurders in Mol dit jaar attent moest maken op jonge, zingende gezelschappen (Deredactie.be, 06.01.2015). Die borden kwamen niet uit de vaststelling dat er jaarlijks heel wat verkeersongevallen plaatsvonden. De Molse burgervader en initiatiefnemer erfgoedcel Kerf stellen dat de borden vooral de uitdovende traditie van Driekoningen zingen nieuw leven moeten inblazen. Verkeersborden vormen daarbij een dankbare tool in de marketingmix. Enerzijds zijn (nieuwe) verkeersborden nieuwswaardig. Ze hebben een impact op het dagelijkse leven, worden vaak ingehuldigd in een hapklaar media-event en vormen niet zelden het voorwerp van een sappige, klikgrage Belgenmop.

Anderzijds trekt een tijdelijk geplaatst verkeersbord waarschijnlijk (hopelijk!) meer aandacht dan een zoveelste reclameaffiche aan telkens weer diezelfde vieze gevel. Elke weggebruiker is van jongs af aan geprogrammeerd om verkeersborden aandacht te schenken. Als dan blijkt dat de overheid niet kijkt op een nepbord meer of minder, ben je als marketeer goed gek om daar geen gebruik van te maken.

Eigen verantwoordelijkheid

Mogelijk dacht de Haachtse schepen van mobiliteit iets gelijkaardigs, toen hij Radio 2 (17.01.2015, 01:10) te woord stond over het nieuwe verkeersbord dat zijn scholieren gaan ontwerpen. Op het eerste zicht lijkt er niets mis met een verkeersbord dat ‘elke weggebruiker moet wijzen op zijn eigen verantwoordelijkheid in het verkeer’. Maar is een verkeersbord wel het geschikte medium voor zo’n brede sensibilisering? Moeten we misschien toch niet terug wat serener omspringen met onze signalisatie? Onze wegen hebben ook zonder al die onofficiële curiositeiten al te lijden onder een heuse inflatie aan kleurrijke verkeersinrichting.

Daarom stel ik graag voor om toch nog een laatste keer een nieuw verkeersbord te ontwikkelen. Ik heb een bord ontworpen dat, geïnspireerd door de Haachtse schepen, onze lokale bestuurders wijst op hun eigen verantwoordelijkheid in het verkeer. ’t Is maar een idee.

 verkeersbord

One thought on “Verkeersborden zijn steeds vaker een marketingtool

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s