‘t Stad is niet meer van iedereen, en dat is de schuld van Patrick

10bdw

Paniek in het linkse kamp! De nieuwe burgervader van de Scheldestad haalt de best gekende gemeenteslogan van Vlaanderen naar beneden. Neen, ’t Stad is niet meer van iedereen. En die iedereen wacht nu bang af wat ’t Stad, geamputeerd van de identiteit die ze jarenlang had opgebouwd, dan wél mag wezen van de grote leider. ’t Stad, zo lijkt het, staat in functie van haar burgemeester en niet andersom. Maar, beste iedereen, zet Bart zo niet voornamelijk een Antwerpse traditie voort die Patrick, ook niet de meest naïeve communicator, ooit begonnen was?

Natuur en cultuur

Kijken we even naar de talloze gemeenteslogans die ons kleine Vlaanderenlandje telt. Ik haal er een paar uit. Mijn studentenstad is ‘eeuwenoud en springlevend’. Mijn thuisgemeente is ‘pittig en attractief’. De Hasselaren hebben zichzelf uitgeroepen tot ‘hoofdstad van de smaak’ en Westerlo vindt zichzelf – hou u vast – ‘de parel van de Kempen’. De gemeenteslogan werd in tijde van een rijpende 21e-eeuwse  overheidscommunicatie massaal ingevoerd als marketinginstrument voor de lokale toeristische dienst. Kom naar ons charmant boerengat, want wij hebben u dit en dit en dit te bieden. Natuur vormt vaak een centraal element, maar ook erfgoed, cultuur en kenmerkende economische activiteiten worden naar voren geschoven als gemeentelijke identiteit.

Fuck you!

Niet zo in ’t Stad van Patrick. Patrick heeft die gemeenteslogan als politiek instrument ingezet. Het was de rode draad van zijn beleid. Patrick wou de stad met een positieve boodschap verenigen in een politiek klimaat waar verdeling, stereotypering en stigmatisering goed scoorden. De slogan was meer dan een toeristisch hengeltje. Het was een houvast voor Antwerpenaren die hun stad zagen verzuren. Het was een mantra. Het was de ultieme fuck you tegen de retoriek van de mislukte multiculturele samenleving. Ja, eigenlijk was “ ’t Stad is van iedereen” de Antwerpse “Yes, we can!”. We kunnen het wél en we gaan het u de komende jaren bewijzen.

Daarom is “ ’t Stad is van iedereen” nooit een gemeenteslogan geweest, maar eentje van een gemeentebestuur. In toeristische slogans als ‘Pittig en attractief’ kan iedereen zich wel vinden en, laat ons wel wezen, het maakt voor niemand echt zo veel uit. De slogans zijn apolitiek en steunen doorgaans op een breed gedragen hyperlokale trots. Daarom is de slogan van Patrick nooit een gemeenteslogan geweest, maar wel eentje van het zittend gemeentebestuur. Eentje dat de meerderheidskiezers enthousiast naar buiten droegen, maar ook eentje dat de verzuurde oppositie deed kokhalzen. Ze herkenden er zich niet in. Hoe konden ze: het was een rechtstreekse aanval op hun gedachtegoed. Neen, vergis u niet, “ ’t Stad is van iedereen” is nooit een verenigende slogan geweest. Meer zelfs, het was het startpunt voor lokaal politiek debat bij uitstek.

Denkfout

Bart zet nu dus die traditie voort en dat past wonderwel in zijn consequent aanwezige en eenduidige communicatiestijl. Bart houdt niet van complexe of genuanceerde boodschappen. Bart wil zoals elke marketingmanager duidelijkheid. De Walen profiteren, links is naïef en ’t Stad is van ‘maa’. Antwerpen als voorsmaakje voor een Vlaanderen waar de N-VA de plak zwaait.’t Stad is de partij is de voorzitter is de beweging; alles op één kaarsrechte lijn. Verenigen als uitgangspunt past daar niet in. Het is voor Bart te naïef, te braaf, te Stevaert. Hij voelt er zich niet in thuis. En dus komt nu bij de machtswissel de stadsslogan te vervallen.

En hoewel de reacties in het linkse kamp nu hevig zijn, is het wel degelijk de vorige burgervader die het spelletje is begonnen. Het is Patrick die een denkfout heeft gemaakt. Verenigen was zijn politiek streven, maar door de gemeenteslogan te politiseren is Antwerpen nu één van de weinige Vlaamse gemeenten zonder verbindende tagline. Dat klinkt triviaal, maar het is een teken aan de wand. Patrick zette de deur open voor Bart om nu op zijn beurt de deurmat van Antwerpen te voorzien van een N-VA-signatuur. De ene communicatiestrateeg mag de andere dankbaar zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s