De Renaissance van het online nieuws: 8 voorstellen

Ojee, wat was ik humeurig. Toen bleek dat de webredacties van De Morgen en De Standaard allebei een intens belachelijk Belga-bericht letterlijk hadden overgenomen, kroop ik in mijn… toetsenbord en klaagde ik andermaal de kopieerpraktijken in de non-sense-journalistiek aan in een vlammende blogpost.

Ik heb de blogpost toch maar niet gepubliceerd. Ze was wat verzuurd en een beetje belerend. De beste stuurlui, weet u wel. Neen, we moeten positief blijven. Happy mediabloggers, ze zijn dun bezaaid. In plaats van de huidige onlinejournalistiek af te kraken, schets ik daarom hoe mijn ideale nieuwssite eruit ziet. En daar mag voor mijn part een heuse betaalmuur rond. Als u mij maar boeit, meneer de onlinejournalist. En als u mij maar niet doet wegzinken in plaatsvervangende schaamte, meneer de onlinejournalist. Nee, positief, Maarten, positief! Veel van wat hier staat, heb ik trouwens ooit al eens verkondigd. Mijn excuses dus voor de vele interne links in deze post.

1 Geen Beroemd en Bizar

That’s right. Ik weet dat de rubriek de guilty pleasure is van nieuwsconsumerend Vlaanderen, maar dit is simpelweg een breekpunt. Ik wil niet dat mijn onlinejournalisten hun tijd verdoen met zo’n bagger te publiceren. Ze moeten hun tijd in serieuze journalistieke praktijken steken. Het kan niet de bedoeling zijn dat mijn nieuwsmerk concurreert met de zottigheid van hln.be. Dat is immers onbegonnen werk.

2 Geen overname zonder toevoeging.

Als mijn onlinejournalisten iets overnemen van een persagentschap of van een andere nieuwssite, moet daar minstens één origineel element bijgevoegd worden. Een nieuwe invalshoek, multimedia, een extra bron, expert of getuigenis,… mijn nieuwsmerk moet een inhoudelijke meerwaarde bieden tegenover de courante overnamepraktijken bij de concurrenten (meer daarover hier). En ja, mijn onlinejournalisten hebben daar tijd voor, want ze verliezen geen tijd in rubrieken à la ‘Beroemd en bizar’.


3 Vier developing stories en één newsfeed

Nieuwssites vandaag zijn zo georganiseerd alsof ze denken dat ze de enige nieuwssite op het wereldwijde web zijn. Daarom bieden ze van alles een beetje aan, maar niets wordt echt grondig uitgespit. Ook schemert de offline logica nog stééds door alsof ik katern per katern de website ga doornemen.

Op mijn nieuwssite worden dagelijks vier grote verhalen uitgewerkt en opgevolgd. That’s it. Dit wordt online nieuws deluxe. Continu aangevuld met quotes en multimedia, met tijdsaanduidingen wanneer wat werd aangevuld… kijk, mensen, dit is niets nieuws, hè! Dit bestaat al, maar ik zie het nergens in Vlaanderen! Naast deze vier developing stories is er evenwel ook plaats voor een soort news ticker, waarin kleiner, maar actueler nieuws aan bod komt. Mijn nieuwsmerk legt er zich bij neer dat de nieuwsgebruiker zijn nieuws ook ergens anders gaat halen. Mijn redactie kiest uit – toegegeven ietwat paternalistisch, maar daarvoor zijn het journalisten –  wat zij belangrijk vinden. Kernwoord is focus. Misschien wordt dat wel de naam: de Online Focus. Zouden de vriendjes bij Knack daarmee kunnen lachen?

4 Gevarieerde lay-out

Elke, maar echt elke nieuwssite ziet er na 15 jaar online nieuws nog akelig 1.0 uit. Is het zo moeilijk om een paar extra sjablonen aan te maken? Meer daarover hier. Dat alles ook mobiel moet werken, spreekt voor zich. Visuele bloggers kunnen overigens eens gaan kijken naar www.jux.com. Heel mooie dingen kan je daar doen!

5 Meer inzetten op dynamische datavisualisatie

Wat er staat. En wat hier staat.

6 Online nieuwsgezichten

Mijn onlinejournalisten zijn trots op hun werk en pakken dan ook graag uit met hun naam en foto. Verder dan dat hln.be gaat, krijgt elke onlinejournalist een profielpagina met een lijst van nieuwsberichten, expertises, contactgegevens, enz. Meer hierover hier en hier.

7 Gemodereerde en gestructureerde reacties

Reacties van lezers zijn mogelijk, maar de reaguurders worden gefilterd. Ook wordt de online discussie gestructureerd per topic. Zo kan één nieuwsbericht namelijk discussie uitlokken over verschillende thema’s. Om te vermijden dat er langs elkaar heen wordt geroepen, wordt de discussie opgesplitst in verschillende threads. De volgende dag komen een aantal interessante reacties extra in de kijker. Ook moet er meer echte interactie zijn tussen publiek en journalist, iets waar ze bij Apache van dag 1 met succes een punt van hebben gemaakt. Ja, hier zal tijd in kruipen. En ja, dat gaat niet altijd even plezant zijn. Maar het moet. En met slechts vier centrale verhalen moet dat doenbaar zijn. En wie weet voelt de creatie van een echte community op lange termijn niet meer als een verplichting aan, maar als een meerwaarde.

8 User-generated content

Lezers kunnen aan elk onderdeel  van een nieuwsbericht informatie taggen. Tekst, foto’s, Youtube… van kleine spellingcorrecties tot inhoudelijke toevoegingen: na goedkeuring van de redactie verschijnt de UGC met naam en toenaam op de website. Ere wie ere toekomt. Denk ook hier aan de ontwikkeling van die community.

Science fiction

Dat volstaat voor nu. Treffend is dat ik hier geen science fiction neerpen. Dit bestààt allemaal al. Maar niet in Vlaanderen. Daarom eindig ik alsnog met de laatste passage uit die vlammende blogpost die ik toch maar niet heb gepubliceerd:

In de jaren ’90 schreven veel onderzoekers nog gretig over de nakende internetrevolutie. Het internet is er al, nu nog de revolutie.

(Heb je zelf voorstellen om de Renaissance van het online nieuws in te leiden? Ik hoor ze graag!)

One thought on “De Renaissance van het online nieuws: 8 voorstellen

  1. Pingback: Journalist, word een merk en verbeter de journalistiek | Maarten is benieuwd

Geef een reactie

