Twee mediagroepen met getrokken messen: het Vlaamse medialandschap anders bekeken

Iedereen die zich iet of wat interesseert in het Vlaamse medialandschap, kent dit VRM-overzicht van de mediagroepen die ons Vlaanderenlandje rijk is. Het lijkt zo wel één groot kluwen, een sappige spaghetti waarin iedereen verstrengeld is met iedereen. Dat beeld doet volgens mij onrecht aan ons immer geconcentreerde medialandschap. Als we het boeltje een beetje herschikken op basis van wat ik gemakshalve mediagroeperingen noem, spotten we een openbare omroep, twee commerciële grootmachten die met getrokken messen tegenover elkaar staan, en een opportunistische derde die van beide walletjes eet. Onderstaande figuur is niet volledig; ze brengt niet elke mediatitel of mediagroep in kaart. Wel doet de figuur vermoeden dat ons mediaveld meer gepolariseerd is dan soms wordt voorgesteld.

Spiegelbeeld

Bijzonder interessant is dat een groot deel van het medialandschap evenredig is verdeeld over twee concurrerende mediagroeperingen. Aan de ene kant staat de commerciële tandem De Persgroep en Roularta, die onder meer via de VMMa al jarenlang gedeelde belangen hebben. Aan de andere kant staat het pas gevormde triumviraat Corelio – Sanoma – Vandenhautte & Watté (beter bekend als de mannen achter Woestijnvis). Beide groeperingen hebben geen, ik herhaal, geen banden met elkaar in  wat op het eerste zicht één grote spaghetti lijkt. Bovendien vormen ze haast elkaars spiegelbeeld, als we kijken naar de individuele mediatitels. Kwaliteitspers, populaire pers, roddelbladen, vrouwenbladen, algemene televisie en nichetelevisie (het voornamelijk naar vrouwen gerichte Vijf TV versus Vitaya); op elk terrein heeft de ene groepering een antwoord op de media-uitingen van de ander. Zelfs op de radiogolven, waar vooralsnog de openbare omroep en ‘de Oude Tandem’ over een duopolie beschikken, lijkt ‘het Jonge Triumviraat’ te bewegen richting een volwaardige concurrentiepositie. Denk aan Radio Nostalgie. Denk aan het experiment Humoradio.

Synergie

Goed, in de audiovisuele sector is de openbare omroep uiteraard een derde hoofdrolspeler, die tot nog toe niet gemarginaliseerd is in deze commerciële setting. Ook de rol van Concentra, die een beetje met iedereen verstrengeld is en vooral de regionale kaart trekt, mag men niet onderschatten. Maar wat mij betreft is de nakende oorlog tussen ‘de Oude Tandem’ en ‘het Jonge Triumviraat’ momenteel de interessantste verhouding in ons kleine, maar uiterst boeiende mediaveld. Het is een beetje ‘stating the obvious’, maar mijn aanbeveling luidt om die dichotomie in het achterhoofd te houden, wanneer twee of meer mediatitels een crossmediale synergie op poten zetten. Zoals hier. Dan zal snel duidelijk worden wie het met wie doet en waarom.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s