Ik ben fan van de 60 seconden van deredactie.be en wel om 4 redenen

Gaat u eens naar de Videozone van deredactie.be en zoek naar de rubriek 60 seconden. Dan vindt u korte filmpjes met een journalist in beeld die een actueel begrip uitlegt in zestig seconden. Rechts van de journalist verschijnen een aantal kernwoorden om het begrip te duiden. Zo zijn er ondertussen verklarende filmpjes over de Falkland-oorlog, Euro-obligaties, het getal pi enzovoort. Beste mensen van de VRT Nieuwsdienst, ik ben onvoorwaardelijk fan. Blijven doen, die filmpjes! Meer nog, verstop ze toch zo niet in die Videozone, maar zet ze centraal op de hoofdpagina. Onderricht het volk. Waarom ben ik zo enthousiast over de format? Wel…

Ten eerste duurt het filmpje maar 60 seconden. Dat is hapklare informatie voor zelfs de vluchtigste internetgebruiker. Tijdsgebrek is geen uitvlucht meer om niet te luisteren naar wat een staatssecretaris nu precies is.

Ten tweede komt de journalist, de man of vrouw achter het nieuws goed in beeld. Ga hierop voort. Maak het mogelijk om persoonlijke merken uit te bouwen en de filmpjes (en artikels tout court) per journalist te ontsluiten. Een audiovisueel merk als de VRT Nieuwsdienst mag zijn knappe koppen zeker wat meer uitspelen. Dat kan de binding met het merk vast geen kwaad. Tenzij de journalisten massaal een Paul d’Hooreke gaan doen natuurlijk.

Ten derde is het visueel toegankelijk. De kernwoorden die rechts in beeld verschijnen, kunnen later vb. nog vervangen worden door kaartjes, infografieken en pictogrammen. Hier is nog ruimte voor groei. Anderzijds…

Ten vierde is de eenvoud ook aantrekkelijk voor de journalist zelf. Het enige dat die moet doen, is zijn webcam aanzetten en een paar trefwoorden ingeven. Ook dat is een sterkte van de format; dat journalisten, ook de minder bekende, laagdrempelig in beeld kunnen komen. Immers, een te omslachtige nieuwsproductieformule zou journalisten mogelijk afschrikken om mee te doen. Quod non.

Dus blijf zeker voortdoen. Leg een heuse bibliotheek aan met achtergrondkennis voor de snelle surfer. Ik ben er alvast wijzer van geworden.

One thought on “Ik ben fan van de 60 seconden van deredactie.be en wel om 4 redenen

  1. Pingback: De Renaissance van het online nieuws: 8 voorstellen | Maarten is benieuwd

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s