De niet zo onschuldige knipoog-journalistiek van Newsmonkey: de treinstaking

20nmbs

We zijn het allemaal roerend eens, zo lijkt het. Die stomme ACOD ligt keer op keer dwars, de wereld keer op keer plat en daar zijn we allemaal heel kwaad over, zo lijkt het. De stakers hebben werkelijk geen enkele medestander en staan akelig geïsoleerd, zo lijkt het.

Dat lijkt de berichtgeving van Elke De Pourcq (Newsmonkey) ook te bevestigen. In twee vlammende artikels lijst ze een aantal tweets op om bovenstaand sentiment te staven. De publieke opinie lijkt unisono hetzelfde standpunt in te nemen, want zie die tweets, de vox populi van de jaren ’10. Het lijkt inderdaad langs alle kanten te kletteren.

Nou ja, alle kanten… Alle kanten:

  • die de redactrice kon vinden in haar persoonlijke (en dus like-minded) netwerk,
  • en in haar zoekactie (die waarschijnlijk vooral gericht was op negatieve tweets, afgaande op haar eigen sterke stellingname),
  • binnen een sociaal netwerk waarvan de demografie vermoedelijk weinig divers is in kleur, klasse en kijk op de wereld,
  • en waar je al sneller een gefrustreerde opmerking op zwiert dan een positieve lofzang, want negativiteit heeft nieuwswaarde (zie ook ‘the silent majority’).

Veel toont de redactrice hiermee niet aan. Een handvol negatieve tweets bijeensprokkelen is makkelijk. Kijk maar:

Het probleem van Newsmonkey is dat je nooit weet of ze het echt menen. Je weet niet of ze werkelijk denken dat ze hier (tot tweemaal toe) een journalistieke daad stellen en een breed gedragen publieke opinie in kaart brengen. Die dubbelzinnigheid komt de nieuwsapen goed uit. De scheidingslijn tussen ‘je moet het allemaal niet zo serieus nemen’ en ‘we nemen hier een ongezouten standpunt in’ is vertroebeld. Bovenstaande artikels zijn wat mij betreft geen onschuldige entertainmentartikeltjes meer. Dit zijn berichten met een journalistiek allure, die evenwel ernstige deontologische vragen oproepen. Bij Newsmonkey geldt entertainment als uitvlucht voor slechte journalistiek.

Althans, zo lijkt het.

About these ads

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s