Touring spreekt namens 1 miljoen chauffeurs. Klopt dat wel?

Wij vertegenwoordigen natuurlijk meer dan één miljoen automobilisten.” Ik hoor Danny Smagghe, woordvoerder van Touring, het niet graag zeggen. Ik vraag mij namelijk af in hoeverre de spreekbuisfunctie van Touring de hoofdreden is om lid te worden van de organisatie. Misschien, heel misschien, willen al die chauffeurs gewoon pechbijstand.

Kiezers

Bij politieke partijen is het eenduidig. Stemmen op een partij is bevestigen dat het partijprogramma namens de burger in kwestie verdedigd mag worden. Het draait hierbij om de standpunten en niet om dienstverlening. Bij een stem voor Groen krijg je geen korting op biologische prei en een stem voor CD&V levert je geen hosties met chocoladesmaak op. Ook vakbonden mogen na sociale verkiezingen in jouw naam de belangen van dé werknemer behartigen in ondernemingsraden en wat nog.

Leden

Een vakbond kan ook op het maatschappelijk debat wegen op basis van betalende leden. Die leden betalen niet voor vertegenwoordiging, althans niet uitsluitend. Sociale bescherming en andere voordelen moeten de werknemer over de rode, groene of blauwe streep trekken. Hoe dan ook blijft het klaar en duidelijk dat de vakbond jou wil vertegenwoordigen en met welke standpunten ze dat wil doen. Hetzelfde verhaal gaat op voor de sociale partners aan de andere kant van de tafel, zoals het VBO. Lidmaatschap betekent expliciet vertegenwoordiging, en dat via strak geformuleerde standpunten. Ook vzw’s buiten het sociaal overleg, zoals de Hubertus Vereniging Vlaanderen en Vogelbescherming Vlaanderen, vervullen een spreekbuisfunctie voor bepaalde belangengroepen. Opnieuw, klaar en duidelijk.

Leden II

Dan zijn er (auto)mobielverenigingen als VAB en Touring. Beiden vermelden dat ze duidelijke standpunten hebben over mobiliteit; Touring belooft die standpunten zelfs te verdedigen bij de verschillende overheden. Inderdaad, we zien Danny Smagghe tegenwoordig wel vaker proefballonnetjes oplaten in het journaal, en dat recentelijk namens “meer dan één miljoen automobilisten”. Probleem: ik vind die standpunten, althans online, nergens terug. Wel kom ik uit bij dit bericht over een enquête bij politici, helaas met een dode link. Ofwel gebruik ik de verkeerde zoektermen, ofwel zijn die standpunten toch niet de echte core business van Touring, wanneer het op ledenwerving aankomt. De homepage pakt uitsluitend uit met het aanbod in dienstverlening, gegoten in dezelfde schreeuwerige lay-out als een doorsnee low-budget luchtvaartmaatschappij. Dus ik vraag u opnieuw, mijnheer Smagghe, zou het niet kunnen dat die meer dan één miljoen automobilisten veeleer betalen voor pechbijstand dan om u in het journaal te krijgen? Trouwens, als u in Ter Zake zegt dat fietsers geen belangenvereniging hebben, dan heeft u het mis. Meer nog, de Fietsersbond heeft haar standpunten netjes opgelijst. Trek lering, mijnheer Smagghe.

Journalisten

Moeten verenigingen als VAB en Touring dan uit het nieuws verdwijnen? Ik denk van niet. Laat ze aan het woord als ze ook recht van spreken hebben. Organisaties als deze hebben toegang tot grote informatiepakketten over ongevallen, pechbijstand, fileleed, enz. Laat ze hun zeg doen wanneer ze op iets concreets kunnen steunen. Dat onderscheid is natuurlijk nooit zwart-wit. Naar mijn aanvoelen is de VAB (met de beminnelijke Maarten Matienko) hierin een pak gereserveerder dan tegenhanger Touring, wiens woordvoerder zich al scheldend een weg baant door een interview in Ter Zake. Neen, ik ben geen fan van die man. En ik ben geen fan van wat hij zegt of hoe hij het zegt. Maar allerminst ben ik fan van de spreekbuisfunctie die hij zichzelf ten onrechte toedicht.

About these ads

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s